My Cart

loader
Loading...

Paul Casaer. Self-stockage archivage conservation destruction

FotoMuseum Opdracht 11


  • Fotografiemuseum
Slierten van woningen, winkelketens en middelgrote bedrijven verbergen de traditioneel abrupte overgang tussen de stedelijke densiteit en rurale openheid. De lintbebouwing bezit een beperkte historische gelaagdheid en lijkt nooit specifiek genoeg om er bij stil te blijven staan. Toch verschijnt de lintbebouwing in de foto's van Casaer niet als een gegeven, maar als een fenomeen. Hij toont dat het geen gebied is, maar een verschijnsel dat het landschap tussen stad en suburbia bezet, cultiveert en verkavelt.

ISBN 9789066250925 | NL/ F | PB
€10,00
available
Quantity
More Information
Publisher Fotografiemuseum
ISBN 9789066250925
Publication date September 2004
Edition Paperback
Dimensions 285 x 220 mm
Pages 80
Rights W
Language(s) NL/ Fr ed.
Publisher FotoMuseum
Description

In de naoorlogse periode heeft een wildgroei aan allerhande bebouwing de Belgische gemeente - en rijkswegen - de zogenaamde Steenwegen - getransformeerd tot lineair verstedelijkte corridors. Slierten van woningen, winkelketens en middelgrote bedrijven verbergen de traditioneel abrupte overgang tussen de stedelijke densiteit en rurale openheid. De lintbebouwing bezit een beperkte historische gelaagdheid en lijkt nooit specifiek genoeg om er bij stil te blijven staan. Toch verschijnt de lintbebouwing in de foto's van Casaer niet als een gegeven, maar als een fenomeen. Hij toont dat het geen gebied is, maar een verschijnsel dat het landschap tussen stad en suburbia bezet, cultiveert en verkavelt. De reeks huldigt het geloof dat zogenaamd betekenisloze plaatsen tijdens een toevallig traject plots toch betekenis krijgen, al was het maar door de persoonlijke keuze van ze te fotograferen.


Au cours de la période de l'après-guerre, une prolifération de constructions diversifiées a transformé les routes communales et nationales belges - les fameuses Chaussées - en corridors urbanisés linéaires. Des rangées de maisons, de magasins exploités par de grandes chaînes et d'entreprises de taille moyenne camouflent la transition traditionnellement abrupte entre la densité urbaine et l'ouverture rurale. Les constructions disposées en rangées offrent une stratification limitée et ne semblent jamais suffisamment spécifiques pour s'y arrêter. Les rangées de constructions n'apparaissent pourtant pas comme une donnée dans les photos de Casaer, mais bien comme un phénomène. Il démontre qu'il ne s'agit nullement d'une région, mais plutôt d'un phénomène qui occupe, cultive et lotit le paysage situé entre la ville et les zones suburbaines. La série soutient la conviction que des sites soi-disant dénués de toute signification héritent brusquement d'une certaine signification au cours d'un trajet fortuit, ne serait-ce que suite au choix personnel de les photographier.