My Cart

loader
Loading...

De moord op Marat

Jacques-Louis David


  • Mare & Martin
  • Expo: 28/4/2022 - 7/8/2022, K.M.S.K.B. / M.R.B.A.B., Brussels
  • by Fabrice Biasino (Red)
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bezitten sinds 1893 het meesterwerk "De moord op Marat" (1793) van Jacques Louis David. Ter illustratie van de plaats die dit schilderij in het ontstaan van de moderne kunst inneemt, organiseren wij een tentoonstelling rond dit meesterwerk uit onze collecties. Voor het eerst bieden de Koninklijke Musea een nooit eerder geziene benadering van Davids werk door een combinatie van historische en hedendaagse inzichten, en een wetenschappelijke benadering.

Link to the exhibition or more info
Click here
ISBN 9782362220562 | NL | PB
€15,00
available
Quantity
More Information
Publisher Mare & Martin
ISBN 9782362220562
Author(s) Fabrice Biasino (Red)
Publication date June 2022
Edition Paperback
Dimensions 215 x 206 mm
Pages 48
Language(s) Dutch (NL) ed.
Exhibition K.M.S.K.B. / M.R.B.A.B., Brussels
Description

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bezitten sinds 1893 het meesterwerk "De moord op Marat" (1793) van Jacques Louis David. Ter illustratie van de plaats die dit schilderij in het ontstaan van de moderne kunst inneemt, organiseren wij een tentoonstelling rond dit meesterwerk uit onze collecties. Voor het eerst bieden de Koninklijke Musea een nooit eerder geziene benadering van Davids werk niet alleen door een combinatie van historische en hedendaagse inzichten, maar ook een wetenschappelijke benadering via de presentatie van de resultaten van een onderzoekscampagne met laboratoriumonderzoek.
De driedelige tentoonstelling verleent het publiek een nieuwe kijk op Davids werk. Het eerste, wetenschappelijke deel toont de resultaten van het materiële en technische onderzoek. Dankzij het onderzoeksproject "Face to Face" onderging "De moord op Marat" een pluridisciplinaire analyse en werd voor het eerst de onderliggende tekening van het meesterwerk blootgelegd. Dit onderzoek door het Europees Centrum voor Archeometrie van de Universiteit van Luik, is gebaseerd op het gebruik van wetenschappelijke beeldvormingstechnieken en niet-invasieve fysisch-chemische analyses in situ.
In een tweede, historisch luik ziet de bezoeker kopieën en atelierreplieken die bewaard zijn gebleven in Reims, Dijon en Versailles, alsmede een versie uit een Franse privéverzameling. Een derde laatste en aanvullend deel omvat hedendaagse interpretaties van kunstenaars als Picasso, Ai Weiwei, Gavin Turk, Jean-Luc Moerman, Jan Van Imschoot of een werk van Rachel Labastie, dat de focus van Marat naar Charlotte Corday verlegt, de afwezige protagonist in Davids voorstelling