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Nicolas Eekman
- Norma Editions
- by Emmanuel Bréon
More Information
Publisher | Norma Editions |
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ISBN | 9782376660354 |
Author(s) | Emmanuel Bréon |
Publication date | January 2022 |
Edition | Paperback |
Dimensions | 312 x 236 mm |
Pages | 196 |
Language(s) | Eng/ French edition |
Description
-Nicolas Eekman is a Flemish painter author of an abundant painted work.
-He is also a renowned draftsman, illustrator and engraver.
-Eekman was influenced by Cubism, Realism and Flemish paintings of the 16th and 17th Century
Nicolas Eekman (1889-1973) is the heir of the great creators of his native Flanders, from Jérôme Bosh to James Ensor, as well as one of the representatives of the School of Paris.
Born in Brussels where he studied architecture, he turned to painting and exhibited for a few years in Holland before settling in Paris in 1921. Close to his compatriot Mondrian with whom he exhibited at the Jeanne Bucher gallery (1928), he is also closely linked to the artists Jean Lurçat, Marcoussis, Max Jacob, Lipchitz, and later with Moïse Kisling and Frans Masereel.
Influenced by Cubism to which he devoted a few outstanding years, he gradually returned, in the 1930s, to realism and then from the 1950s turned to the fantastic, reviving the Flemish painting of the fifteenth and sixteenth century.
Author of an abundant painted work, he is also a renowned draftsman, illustrator and engraver whose works have been collected by numerous print studios (Brussels, Hanover, Berlin, Hamburg, Basel, Budapest).
Text in English and French.
Nicolas Eekman (1889-1973) est l’héritier des grands créateurs de sa Flandre natale, de Jérôme Bosch à James Ensor. Né à Bruxelles où il fait des études d’architecture, il s’oriente vers la peinture et s’établit à Nuenen pendant quatre ans dans le presbytère où vécut Vincent Van Gogh, avant de s’établir à Paris en 1921. Proche de son compatriote Piet Mondrian avec qui il exposera à la galerie Jeanne Bucher en 1928, il est également très lié aux artistes Jean Lurçat, Louis Marcoussis, Max Jacob, Jacques Lipchitz, et plus tard avec Moïse Kisling et Frans Masereel.
Influencé par le cubisme auquel il consacrera quelques années marquantes, il revient progressivement, dans les années 1930, vers le réalisme, puis se tourne à partir des années 1950 vers le fantastique, renouant avec la peinture flamande des xve et xvie siècles.
Auteur d’une œuvre peinte foisonnante, il est également un dessinateur et un graveur reconnu dont les épreuves sont collectionnées par de multiples cabinets d’estampes, privés ou publics, à Bruxelles, Berlin, Hambourg, Bâle, Budapest, Paris et New York.
Emmanuel Bréon est conservateur en chef du patrimoine au musée des Monuments français. Auteur de nombreux ouvrages, il a dirigé, pendant vingt-cinq ans, le musée des Années trente qu’il a créé à Boulogne-Billancourt, puis le musée national de l’Orangerie au jardin des Tuileries à Paris. Il a été commissaire d’expositions internationales telles que « Ruhlmann, un génie de l’Art déco » (2004), « Tamara de Lempicka » (2006), « Paul Klee » (2010), « Les Enfants modèles, de Claude Renoir à Pierre Arditi » (2009) et, pour la Cité de l’architecture et du patrimoine, « 1925, quand l’Art déco séduit le monde » (2013) et « L’Architecte, portraits et clichés » (2017).
Nicolas Eekman