My Cart

loader
Loading...

Christophe Terlinden: Mais Pourquoi?

Cabinet d'Amateurs no. 5


  • MACS - Grand Hornu
  • Expo: 26/6/2011 - 23/10/2011, Mac's, Grand Hornu
  • by Julien Foucart & Daniel Franco
Centraal staat een met heel eenvoudige middelen gemaakte video waarin een klein jongetje onophoudelijk de vraag "Mais pourquoi?" herhaalt en neuriet. Het is een vraag die constant wordt gesteld tijdens deze levensfase - men spreekt van de "waarom"-leeftijd zodra het bewustzijn van het kind zich ontwikkelt - maar hier wordt ze verwerkt in een kunst die de toeschouwer niet alleen met zijn eigen vragen confronteert maar hem ook dwingt na te denken over de functie van de kunst.

ISBN 9782930368467 | F | PB
€9,50
available
Quantity
More Information
Publisher MACS - Grand Hornu
ISBN 9782930368467
Author(s) Julien Foucart & Daniel Franco
Publication date August 2011
Edition Paperback
Dimensions mm
Language(s) French ed.
Exhibition Mac's, Grand Hornu
Description

In het kader van de tentoonstellingscyclus "Cabinet d'amateurs" heeft het MAC's de noordelijke vleugel van Le Grand-Hornu ter beschikking gesteld van de Belgische plastisch kunstenaar Christophe Terlinden.
Zijn tentoonstelling, die de titel "Mais Pourquoi?" draagt, stelt in alle bescheidenheid een kunst voor die vragen stelt veeleer dan absolute antwoorden te geven. Het is vooral de bezoeker zelf die het werk moet interpreteren. Centraal staat een met heel eenvoudige middelen gemaakte video waarin een klein jongetje onophoudelijk de vraag "Mais pourquoi?" herhaalt en neuriet. Het is een vraag die constant wordt gesteld tijdens deze levensfase - men spreekt van de "waarom"-leeftijd zodra het bewustzijn van het kind zich ontwikkelt - maar hier wordt ze verwerkt in een kunst die de toeschouwer niet alleen met zijn eigen vragen confronteert maar hem ook dwingt na te denken over de functie van de kunst.
Christophe Terlinden vult zijn installatie aan met een paar in brons gegoten gebruikte slippers. Zo toont de kunstenaar, wars van de vertrouwde onderwerpen van de beeldhouwkunst, de grenzen die blijven bestaan tussen de kunst en het leven.
Christophe Terlinden plaatst zijn werk graag in een specifieke context door middel van een ogenschijnlijk onschuldig gebaar dat een poëtische, ironische of politieke draagwijdte heeft; zo speelt hij ook met de architecturale schaal van Le Grand-Hornu via een monumentale "grasmaaier"-tekening op het immense grasveld van de ovale binnenplaats.