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Le Verre Art Deco et Moderniste
L'Atelier de Charles Catteau et le Modernisme en Belgique
- Musée Royal de Mariemont
- by Christophe Bardin, Isabelle Lecocq, Pierre Loze
More Information
Publisher | Musée Royal de Mariemont |
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ISBN | 9782930469362 |
Author(s) | Christophe Bardin, Isabelle Lecocq, Pierre Loze |
Publication date | May 2011 |
Edition | Paperback |
Dimensions | 275 x 220 mm |
Illustrations | 200 col.ill. |
Pages | 250 |
Language(s) | Fr. edition |
extra information | Promo: €13,50 instead of €40 |
Description
Charles Catteau a été l'un des plus grands créateurs de l'Art Déco en Belgique. Sa réputation dans le domaine de la céramique l'a amené à créer des décors pour l'industrie verrière. Quelques-uns de ses élèves comptèrent ainsi parmi les meilleurs créateurs de gobeleteries implantées à Manage (Scailmont), Familleureux (Gobeleterie nationale) et Houdeng-Goegnies (Verreries du Centre). Durant les années 1920, ces entreprises ont introduit des ouvres luxueuses dans leurs catalogues. Les travaux exceptionnels de ces entreprises sont comparés à d'autres du Val Saint Lambert et des verreries de Boom (entre Malines et Anvers).
Outre le catalogue de plus de 150 ouvres remarquables produites entre 1925 et 1937, l'ouvrage compte des essais de spécialistes sur l'histoire des verreries, l'histoire du vitrail, l'enseignement du verre et de la céramique, les techniques verrières et de la place de l'art verrier belge au sein de l'Europe.
Auteurs : Christophe Bardin, Isabelle Lecocq, Pierre Loze, Daniel Massart, Anne Pluymaekers, Yves Quinif, Ludovic Recchia et Isabelle Verhoeven.
This French creator, formed in Sevres, then in Nymphenburg, participated in the fame of brothers Boch earthenware during the interwar years. His vases with animal, floral, geometric decors knew an immense success, starting with the International Exposition of decorative and industrial Arts in Paris 1925. Although a potter, Charles Catteaus' reputation was such that he was beckoned to create the decorations for the local glass industry in great expansion. He undeniably influenced the aesthetic of other concurrent art industries, including glass. Catteau was also a teacher at the superior industrial school of La Louvière (Arts and Crafts since 1928). He formed some great renowned decorators such as (Paul Bernard, Henri Heemskerk, Paul Heller, Robert Hofman, Léon Mairesse, all active in local glassworks. This predominance of Charles Catteau and his students' aesthetic gives a great stylistic coherence to contemporary glassworks' landscape, including Manage (Scailmont), Familleureux (Gobeleterie nationale) and Houdeng-Goegnies (Verreries du centre). The productivity was as meteoric in intensity as it was short in time (under ten years). Both coherent and astonishingly modern, it probably belongs to one of those unusual phenomena characteristic of the "eldorados" born within brutal industrialisations of the cities of the Region du Centre.