My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Raoul De Keyser: Early Works. Catalogue Of Paintings 1964-1980
- Walther & Franz Koenig Verlag
- Expo: 12/9/2024 - 9/11/2024, Vandenhove, Gent: Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980
- by Edited by Steven Jacobs and Hilde D’haeyere, Wouter De Vleeschouwer, Benedict Vandaele, and Klaartje Vanthuyne. Graphic Design: Inge Ketelers
More Information
Publisher | Walther & Franz Koenig Verlag |
---|---|
ISBN | 9783753305608 |
Author(s) | Edited by Steven Jacobs and Hilde D’haeyere, Wouter De Vleeschouwer, Benedict Vandaele, and Klaartje Vanthuyne. Graphic Design: Inge Ketelers |
Publication date | September 2024 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 295 x 245 mm |
Illustrations | 800 col. & bw ill. |
Pages | 256 |
Language(s) | English ed. |
Exhibition | Vandenhove, Gent: Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980 |
Description
Het boek belicht het weinig bestudeerde vroege werk van De Keyser en omvat onder meer een rijk geïllustreerde catalogue raisonné van de schilderijen gemaakt tussen 1964 en 1980.
Raoul De Keyser (1930-2012) start met schilderen als jongeman in de jaren 1940. Al in de vroege jaren 1950 breekt hij zijn artistieke loopbaan af voor een job als ambtenaar en journalist. Pas in 1964 manifesteert hij zich opnieuw als kunstenaar met werken die aanvankelijk de nieuwe trends in de figuratieve schilderkunst (Pop Art, nouveau réalisme) oproepen, terwijl ze later aansluiten bij het Amerikaans modernisme (Colorfield Painting, Post-Painterly Abstraction, Hard Edge). In de jaren 1970 vertoont De Keysers werk sterke overeenkomsten met zowel de Minimal Art als de Fundamentele schilderkunst.
De tentoonstelling in VANDENHOVE focust op deze vroege periode in De Keysers werk en bestaat uit een twintigtal schilderijen die nooit eerder werden geëxposeerd of die niet meer werden getoond sinds de jaren 1960 en '70. Naast enkele jeugdwerken omvat de expositie een uitzonderlijke selectie schilderwerken uit privé-collecties, van werken uit de jaren 1960 die representatief zijn voor de zogenaamde Nieuwe Visie tot gelaagde schilderijen uit de jaren 1970. Zij vertonen de vertrouwde landschappen, kamers, krijtlijnen, tenten en wolken, soms in verrassende kleuren die afwijken van zijn meer bekende werken. Sommige schilderijen lijken bovendien bepaalde thema's of gevoeligheden aan te kondigen die later in zijn loopbaan verder werden uitgewerkt. Samen tonen ze een traject doorheen de motieven, variaties, hernemingen en overschilderingen die het hele oeuvre van De Keyser tekenen.
Naast deze nooit of zelden getoonde werken, omvat de tentoonstelling stukken uit het archief van Raoul De Keyser, dat deel uitmaakt van de collectie van de Centrale Bibliotheek van de Universiteit Gent. Installatiezichten, posters, folders, schetsen en aantekeningen (waarvan vele nooit eerder werden gepubliceerd) werpen een nieuw licht op De Keysers vroege artistieke ontwikkelingen, met aandacht voor onder meer zijn activiteiten als sportjournalist en kunstcriticus, zijn connecties met Nederlandse musea en galeries, zijn affiniteiten met grafische vormgeving, zijn atelier als tentoonstellingsruimte en zijn niet aflatende belangstelling voor het 'object-karakter' van zijn schilderijen.
De expositie Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980 grijpt plaats ter gelegenheid van het verschijnen van twee publicaties over de jonge De Keyser
[EN]
A leading exponent of European painting from the late 1980s to the early 2000s, Belgian artist Raoul De Keyser (1930-2012) started his career much earlier. This book focuses on De Keyser’s hitherto understudied early works, including a catalogue raisonné of the paintings made between 1964 and 1980.
De Keyser started painting in the 1940s but aborted his artistic career in the early 1950s, becoming a civil servant and journalist. Only in 1964, he took up painting again with works blending the influence of Raveel, Dine, Held, and Noland. Soon, he developed his own idiom, evolving into a more subdued and abstract style in the 1970s.
Based on extensive archival research, this book contains a wealth of artworks, photographs, posters, and documents that never have been published before.