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James Ensor
Scenes of the Life of Christ
- Pandora
- Expo: 1/8/2020 - 13/9/2020, Vanhoegaerden Gallery, Knokke
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More Information
Publisher | Pandora |
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ISBN | 9789053254745 |
Publication date | August 2020 |
Edition | Hardback |
Dimensions | mm |
Illustrations | throughout col.ill. |
Pages | 160 |
Language(s) | English ed. |
Exhibition | Vanhoegaerden Gallery, Knokke |
Description
In 1912-1913, James Ensor produced a series of 32 drawings in coloured pencil titled Scènes de la vie du Christ [Scenes from the life of Christ]. Each drawing on paper measures about 15 by 21 cm. The series depicts different episodes from the lives of Jesus and the Virgin Mary. In it, Ensor managed to combine the sublime and the grotesque in an unsurpassed manner. Some compositions are quite conventional, others typically 'Ensorian', and some even humorous. Among the works in the series is a drawing in which Ensor portrays him-self as Christ, confronted with a dozen Belgian art critics who have gathered before him. In 1929 the drawings were made into lithographs and published in the form of an album by Galerie Georges Giroux in Brussels. These drawings can be considered as a link between the Ostend master's early and later oeuvre. The series combines various motifs which Ensor also executed in oil paint. The author of the work, Xavier Tricot, also pays close attention to the figure of Christ in James Ensor's work. From 1885 onward, the figure of Christ occupied a central position in Ensor's oeuvre. In some of his works, the artist identified with the Messiah.
En 1912-1913, James Ensor réalise une série de 32 dessins au crayon de couleur intitulée Scènes de la vie du Christ. Chaque dessin sur papier mesure environ 15 par 21 cm. La série dépeint différents épisodes de la vie de Jésus et de la Vierge Marie. Ensor y a réussi à combiner le sublime et le grotesque de manière inégalée. Certaines compositions sont assez conventionnelles, d'autres typiquement "Ensoriennes", et certaines sont même humoristiques. Parmi les œuvres de la série, on trouve un dessin dans lequel Ensor se représente lui-même comme le Christ, confronté à une douzaine de critiques d'art belges qui se sont réunis devant lui. En 1929, les dessins ont été transformés en lithographies et publiés sous la forme d'un album par la Galerie Georges Giroux à Bruxelles. Ces dessins peuvent être considérés comme un lien entre les premières œuvres du maître ostendais et ses œuvres ultérieures. La série combine différents motifs qu'Ensor a également exécutés à la peinture à l'huile. L'auteur de l'œuvre, Xavier Tricot, accorde également une grande attention à la figure du Christ dans l'œuvre de James Ensor. À partir de 1885, la figure du Christ occupe une place centrale dans l'œuvre d'Ensor. Dans certaines de ses œuvres, l'artiste s'identifie au Messie.