Dear Customer, we will be closed for the holidays from December 25th until January 2nd. Make sure to place your orders before December 18th!

My Cart

loader
Loading...

Ensor/Raveel


  • Pandora
  • Expo: 30/8/2021- eind 2021, Ensorhuis, Oostende
  • by Xavier Tricot
Op het eerste gezicht lijken James Ensor (1860-1949) en Roger Raveel (1921-2013), alsook hun werk, totaal van elkaar te verschillen. Niet alleen behoren beide Belgische schilders tot een andere generatie, ook door hun afkomst en milieu onderscheiden ze zich. Doch bij nader toezien kunnen we gemeenschappelijke kenmerken ontdekken. Wat beiden typeert is hun gehechtheid aan hun geboortegrond. Zoals Ensor Oostende niet kon verlaten, zo bleef Raveel zijn gehele leven aan Machelen trouw.

ISBN 9789053254806 | FR-NL | HB
€24,95
available
Quantity
More Information
Publisher Pandora
ISBN 9789053254806
Author(s) by Xavier Tricot
Publication date September 2021
Edition Hardback
Dimensions 275 x 210 mm
Illustrations throughout col.ill.
Pages 96
Language(s) Fr/ NL ed.
Exhibition Ensorhuis, Oostende
Description

Op het eerste gezicht lijken James Ensor (1860-1949) en Roger Raveel (1921-2013), alsook hun werk, totaal van elkaar te verschillen. Niet alleen behoren beide Belgische schilders tot een andere generatie, ook door hun afkomst en milieu onderscheiden ze zich. Doch bij nader toezien kunnen we gemeenschappelijke kenmerken ontdekken. Wat beiden typeert is hun gehechtheid aan hun geboortegrond. Zoals Ensor Oostende niet kon verlaten, zo bleef Raveel zijn gehele leven aan Machelen trouw. Beide schilders kenmerken zich als sterke persoonlijkheden en werden al vroeg als Einzelgänger gezien. James Ensor heeft raakpunten met het impressionisme, het symbolisme en het expressionisme maar overstijgt uiteindelijk de gekende kunststromingen, evenals Roger Raveel die zich met zijn vernieuwde en frisse kijk op de realiteit - die de kunstkritiek later de 'Nieuwe Visie' zou noemen - afzette tegen de gangbare picturale normen van na de Tweede Wereldoorlog. Dankzij de kracht van hun verbeelding wordt de loutere uitbeelding van de werkelijkheid overstegen.


A première vue, James Ensor (1860-1949) et Roger Raveel (1921-2013), mais aussi leurs oeuvres, semblent totalement différents. Les deux peintres belges n'appartiennent pas seulement à deux générations, mais leurs origines et leurs milieux différent. Or lorsqu'on y regarde de plus prés, on découvre des traits communs. Ce qui les caractérise, c'est leur attachement à leur terre natale. Tout comme Ensor n'a jamais pu quitter Ostende, Raveel est resté toute sa vie fidèle à Machelen-aan-de-Leie. Les deux peintres, qui ont en commun une très forte personnalité, furent très vite considérés comme des Einzelgänger. James Ensor a des points communs avec l'impressionnisme, le symbolisme et l'expressionnisme mais dépasse finalement les courants artistiques connus, tout comme Roger Raveel qui avec sa vision nouvelle et rafraîchissante de la réalité - que la critique d'art appellera plus tard la "Vision Nouvelle". -s'insurgea contre les normes picturales en vogue après la Seconde Guerre mondiale. Grâce à la puissance de leur imagination, la simple figuration de la réalité est dépassée.


At first glance, James Ensor (1860-1949) and Roger Raveel (1921-2013), but also their works, seem totally different. The two Belgian painters do not only belong to two generations, but their origins and their backgrounds different. However, when we look more closely, we discover common features. What characterizes them is their attachment to their native land. Just as Ensor was never able to leave Ostend, Raveel remained loyal to Machelen-aan-de-Leie all his life. The two painters, who have a very strong personality in common, were quickly considered Einzelgänger. James Ensor has points in common with Impressionism, Symbolism and Expressionism but ultimately goes beyond known artistic currents, as does Roger Raveel who with his new and refreshing vision of reality - which art critics would later call the "New Vision". - rebelled against the pictorial standards in vogue after the Second World War. Thanks to the power of their imagination, the simple representation of reality is outdated.