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Sammy Baloji Mémoire / Kolwezi

Africalia


  • Stichting Kunstboek - Africalia
  • by Sammy Baloji
In het zuiden van Katanga, één van de rijkste gebieden van Afrika, tevens het economisch hart van Congo, ontstonden er steden rond de koper- en kobaltmijnen. De verhouding tussen de mijnindustrie en de bevolking is hier bijna te vergelijken met de relatie tussen ouders en hun kinderen. Sinds een tiental jaar maakt Sammy Baloji foto's van de herinneringen, de hoop en de voorstellingswereld van die kinderen van de mijn.

ISBN 9789058563965 | E/ F/ NL | HB
€39,00
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Publisher Stichting Kunstboek - Africalia
ISBN 9789058563965
Author(s) Sammy Baloji
Publication date February 2014
Edition Hardback
Dimensions 245 x 235 mm
Illustrations 80 col. & bw ill.
Pages 168
Language(s) Eng./Fr./NL ed.
Description

Lubumbashi, once a Belgian colonial mining town, casts today a pale shadow of its former glory. Baloji collides past and present in his series of large photomontages, entitled Mémoire (2006). He juxtaposes today's colored industrial landscapes with historical images, drawn from the archives of the local mining company, which memorialize the colonial actors, indigenous and European, who toiled for and benefited from the mines. While the resulting images are indictments of the lasting legacies-social, political, environmental-of colonialism, they recall also the economic benefits produced by the mines and the ruin made of them after independence. Appropriating and assimilating all of this history, Baloji transforms the diverse temporal and personal fragments into a contemporary reading, and he believes this opens a way forward.


Au sud du Katanga, une des régions les plus riches d'Afrique et qui constitue le coeur économique du Congo, les villes sont nées autour des mines de cuivre et de cobalt. La relation entre l'industrie minière et la population est une relation quasi filiale. Dans ces paysages en friche, Sammy Baloji analyse depuis près de dix ans cette interaction en captant les souvenirs, les espoirs et l'imaginaire de ces enfants de la mine. La perspective historique de la série Mémoire a l'audace d'inviter les opprimés d'hier à dialoguer avec les ruines d'aujourd'hui. Loin de présenter une impasse, elle invite à repenser la société, comme pour l'exorciser, donner la paix aux morts pour qu'ils ne nous hantent plus. L'optimisme de cette démarche apparaît plus clairement dans Kolwezi, qui présente une ville fantôme et des ouvriers qui se réapproprient, autant que faire se peut, leurs richesses et leurs rêves de confort. Et au-delà, leur quête de dignité.