My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Des vices et vertus en art
- Stichting Kunstboek
- Expo: 18/02/2017 - 21/05/2017, TreM.a - Musée Félicien Rops - l'Eglise Saint-Loup Namur
- by Philippe Comar, Raf Deconinck, Patrick Florizoone, Véronique Carpiaux, Jeanette Zwingenberger
More Information
Publisher | Stichting Kunstboek |
---|---|
ISBN | 9789058565693 |
Author(s) | Philippe Comar, Raf Deconinck, Patrick Florizoone, Véronique Carpiaux, Jeanette Zwingenberger |
Publication date | February 2017 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 280 x 240 mm |
Illustrations | 100 col.ill. |
Pages | 180 |
Language(s) | French ed. |
Exhibition | TreM.a - Musée Félicien Rops - l'Eglise Saint-Loup Namur |
Description
Drie symbolische instellingen in Namen slaan de handen in elkaar voor de tentoonstelling Des Vices et Vertus en art (Deugd en Ondeugd in de kunst) van de middeleeuwen tot het heden: het Provinciaal Museum voor Oude Kunst (treM.a), het Musée Félicien Rops en de kerk Saint-Loup.
In zijn Summa Theologica legt Thomas van Aquino (1265) voor het eerst de definities van 'deugd' en 'ondeugd' vast. De Summa heeft zijn invloed op de gehele artistieke productie van die tijd en de volgende eeuwen. De tentoongestelde schilderijen, sculpturen, verluchte manuscripten, gravures, tekeningen, smeedwerk in het Provinciaal Museum voor Oude Kunst (het treM.a) overspannen een periode van de 13de eeuw tot vandaag en geven telkens een andere kijk op deugd en ondeugd.
In Musée Rops wordt het thema vooral rond twee persoonlijkheden uitgewerkt: Félicien Rops (1833- 1898) en James Ensor (1860-1949). Bij Rops gaat zonde vaak samen met satire, uiteraard is hij het meest gekend voor zijn uitbeelding van de hoofdzonde 'lust'. In 1904 publiceert Ensor zijn ‘Deadly Sins’. Deze reeks etsen, vol monsters, duivels en skeletten - tevens een bijtende kritiek op de menselijke zwakheden - krijgt een ereplaats. Verschillende versies ervan worden in het museum tentoongesteld. Een aantal andere belangrijke kunstenaars, zoals Eugène Demolder, Théodore Hannon, Mariette Rousseau, flankeren Rops en Ensor, hoewel een generatie hen scheidt.
De kerk van Saint-Loup, barok en flamboyant, is het perfecte decor voor het werk van Aidan Salakhova dat zowel meesterlijk als delicaat is. Deze Russisch-Aziatische kunstenares bevraagt terecht gender en seksualiteit van vrouwen in de islam en de relatie tussen Oost en West, in het bijzonder op het vlak van religie, taboe en kunstgeschiedenis. Thema's die perfect passen in een breder debat over het begrip 'moraal' en de betekenis van deugd en ondeugd vandaag. Haar werken zijn subtiel en veelzeggend zonder te provoceren. Aidan Salakhova presenteert een aantal nieuwe stukken, waaronder twee marmeren sculpturen speciaal gemaakt voor deze eerste solotentoonstelling in België.