My Cart

loader
Loading...

Copyright Leo Dohmen


  • Fonds Mercator/ Mercatorfonds
  • Expo: 19/9/2009 - 17/1/2010, Musée de la Photographie, Charleroi
  • by Mireille Dohmen-Sprengers, Jan Ceuleers et Xavier Canonne
Parallèlement à son travail dans le laboratoire de recherche chez Agfa-Gevaert puis chez Esso, celui que ses amis surnommaient « le Pirate » mena de front diverses activités, le collage, la photographie, l'assemblage, en collaborant en 1959 avec son éternel complice Marcel Mariën au film qui fit scandale, L'imitation du Cinéma où il tint d'ailleurs un petit rôle, ouvrant à Anvers diverses galeries d'art où il révéla son talent de marchand, recommençant dix fois une vie tumultueuse devenue légendaire.

ISBN 9789061539100 | E/ F | HB
€39,95
available
Quantity
More Information
Publisher Fonds Mercator/ Mercatorfonds
ISBN 9789061539100
Author(s) Mireille Dohmen-Sprengers, Jan Ceuleers et Xavier Canonne
Publication date September 2009
Edition Hardback
Dimensions 260 x 215 mm
Illustrations 50 col.ill.
Pages 125
Language(s) Eng./Fr. ed.
Exhibition Musée de la Photographie, Charleroi
Description

Auteur van de fotomontage die het vermaarde pamflet Grande Baisse [1962] van Marcel Marïen , waarin de spot gedreven werd met het succes van René Magritte, verluchtte, was Leo Dohmen [1929-1999] een markante figuur van het Belgische surrealisme en van de Antwerpse artistieke scène.
Parallel met zijn werk in het onderzoekslaboratorium bij Agfa-Gevaert en later bij Esso, beoefende degene die zijn vrienden "de Piraat" noemden, diverse activiteiten, collage, fotografie, assemblage, en werkte hij in 1959 mee aan de schandaalfilm "L'imitation du Cinéma" van zijn eeuwige medeplichtige Marcel Mariën, film waarin hij trouwens een kleine rol vertolkte. In Antwerpen opende hij verschillende kunstgaleries waarbij zijn zakentalent tot uiting kwam, terwijl hij een tumultueus leven, dat legendarisch geworden is, tien keer opnieuw begon.

Indien het fotografisch oeuvre van Leo Dohmen nog geen tien jaar bestrijkt, van 1956 tot ongeveer 1965, - hij gaf het op omdat hij het moe was als "pornograaf" beschouwd te worden- bevat het toch heel wat emblematische werken zoals L'ébéniste of L'ambitieuse, even zoveel pareltjes van het surrealisme. Bewonderaar van Man Ray die hij vaak ontmoette, en van Marcel Duchamp, had Leo Dohmen niet de bedoeling een omwenteling teweeg te brengen binnen de surrealistische fotografie, maar er eerder een hoofdstuk aan toe te voegen, waarbij de fotomontage, de assemblagefotografie en het ongewone, meer overheersen dan de solarisaties en de technische manipulaties, die hij nochtans perfect beheerste.

Hij weigert zich te beperken tot een bijzondere esthetiek, gaat verder met het idee dat een schokeffect teweegbrengt, met het samenbrengen van elementen die de poëtische vonk veroorzaken. Hij neigt naar efficiëntie door vaak de mogelijkheden van eenzelfde thema in een werk te exploreren, waarbij humor, erotiek en literaire referenties rivaliseren als politieke allusie [Marcinelle 1956].

Gerealiseerd ter gelegenheid van de 80° verjaardag van de geboorte van Leo Dohmen en 10 jaar na zijn overlijden, in nauwe samenwerking met zijn weduwe Mireille Sprengers-Dohmen en de galerie Ronny Van de Velde te Antwerpen, toont Copyright Leo Dohmen een vijftigtal originele foto's, evenals talrijke documenten en voorwerpen die verband houden met zijn fotografische activiteit. De tentoonstelling wordt vergezeld van een catalogus met talrijke reproducties en teksten van Mireille Dohmen, Jan Ceuleers en Xavier Canonne.

Copyright Leo Dohmen

Copyright Leo Dohmen

€39.95