My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Extra 07. Fomu Magazine - Hungry Eyes
(Spring 2011)
- Fotografiemuseum
More Information
Publisher | Fotografiemuseum |
---|---|
ISBN | 9789066251366 |
Publication date | February 2011 |
Edition | Paperback |
Dimensions | 244 x 168 mm |
Illustrations | throughout col.ill. |
Pages | 88 |
Language(s) | NL ed. (Eng.summ) |
Description
Onder de noemer Hungry Eyes pakt het FoMu dit voorjaar uit met drie tentoonstellingen die elkaar zowel aanvullen als uitdagen. Hun gemeenschappelijk uitgangspunt is food. Koken is niet meer weg te slaan uit allerhande media, en daarbij speelt de fotografie een prominente rol. Culinaire fotografie is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de meest beoefende disciplines binnen het fotografische veld en daar kijkt het FotoMuseum niet over heen. Maar het thema roept natuurlijk ook vragen op, inspireert sommigen om radicaler te werk te gaan en door middel van fotografie de toeschouwer te confronteren met hun dagelijkse realiteit. Hungry Eyes is een combinatie geworden van foto's die zowel aantrekken als afstoten, die een zoete én een bittere nasmaak achterlaten.
EXTRA07 trekt deze lijn door. Tijdens de speurtocht doorheen de uitgebreide collectie van het FoMu kwam het werk van twee fotografen sterk naar voren. De opnames die Stephen Feldman in verschillende slachthuizen maakte, tonen een aspect van de voedingsindustrie dat de consument liever vergeet. Toch stralen de beelden ondanks hun gruwelijke onderwerp een haast erotische aantrekkingskracht uit. De foto's van Frank Philippi verleiden op een heel andere manier: hij maakte speelse en pittige foto's in supermarkten of voor reclamecampagnes. Deze bescheiden selectie uit het werk van Philippi vormt meteen een mooie introductie op de overzichtstentoonstelling van de Belgische culinaire fotograaf Tony Le Duc. Hij was ooit Philippi's leerling, maar ontwikkelde tijdens zijn 25 jarige carrière een uitgesproken eigen stijl. Door zijn radicale omgang met het medium en zijn product, was hij steeds mee met de trends in de culinaire fotografie, maar wist hij die ook permanent in vraag te stellen en er een persoonlijke wending aan te geven. Zijn hele oeuvre lijkt wel een zoektocht naar de weergave van de essentie, om zo het ingrediënt of gerecht zo puur mogelijk in beeld te brengen. Deze invalshoek leidt ertoe dat zijn composities niet altijd een m