My Cart

loader
Loading...

Carmen De Vos

The Eyes of the Fox


  • -zijds
AANGEBODEN AAN DAP 6/10/2018 (Elisa Nadel)+ opnieuw sample gestuurd

Look inside
PDF
ISBN 9789082808018 | E/ F/ NL | HB
€50,00
available
Quantity
More Information
Publisher (ander)-zijds
ISBN 9789082808018
Publication date May 2018
Edition Hardback
Dimensions 310 x 240 mm
Pages 208
Language(s) Eng./Fr./NL ed.
Description

The Eyes of the Fox geeft een overzicht van een decennium Polaroids van Carmen De Vos
De Belgische kunstfotografe Carmen De Vos mixt graag goede manieren met schrandere erotiek. Haar Polaroids zijn dan ook verfrissend stout en schaamteloos gewaagd. Als slow photographer die graag met lang vervallen films werkt, creëert ze een poëtisch universum waarin haar Foxy Femmes de koninginnen van het beeld vertolken.

Flying Freelance Portrayer. Leverancier, chroniqueur en archivaris van prachtige fotografische eigenaardigheden.
Carmen De Vos is een langzame fotograaf. Ze registreert, portretteert en bedenkt vreemde verhalen. Ze schiet Polaroids om deze mentale escapades te kaderen, ze lopen zo gemakkelijk uit de hand.
Ze verlangt enorm naar wat ze bang is te verliezen: echt menselijk contact, de traagheid van zijn en creëren, de tastbaarheid van materialen.
Bijna zonder uitzondering maakt ze gebruik van oude Polaroidcamera's, lang verstreken film en zelf gemaakte filters. Haar hulpmiddelen en methoden - zoals filmbleken en opzettelijke filmobstructie - zijn niet precies en zijn zelfs niet afgestemd op een perfecte weergave. Ze leveren vaak resultaten op - zoals inkleuring, vervorming, onscherpte - die ze op voorhand nooit met zekerheid zou hebben voorspeld, net omdat deze gebreken geen berekening toelaten. Ze heeft geen controle, ze vecht tegen het materiaal. Ze plant, ensceneert en regisseert, maar de rotte chemie en onscherpe lenzen voegen hun magie toe. Helemaal alleen, wat soms vrolijk verrast en soms het beeld ruïneert. Deze strijd trekt haar evenzeer aan als hij haar frustreert. Ze vindt het heerlijk om binnen deze beperkingen te creëren, om te proberen het best mogelijke beeld te produceren binnen de gegeven smalle omstandigheden.


Flying Freelance Portrayer. Fournisseuse, chroniqueuse, archiviste des particularités photographiques exquises. Carmen De Vos est une photographe mesurée. Elle observe, portraiture et invente de petites histoires. Elle tire des polaraids de ces escapades de l'esprit qui ont tendance à s'abâtardir. Elle se languit de ce qu'elle ne veut jamais perdre : le contact humain sincère, la lenteur de l'existence et de la création, la tangibilité du matériel. Presque sans exception, elle utilise de vieux caméras Polaroid, des pellicules périmées depuis longtemps et des filtres qu'elle conçoit elle-même. Ses outils et méthodes - comme le blanchiment des pellicules ou l'obstruction délibérée de la lentille - sont imprécis et ne sont même pas orientés vers une représentation parfaite. Ils donnent souvent des résultats tels que la colorisation, la déformation ou encore le flou qu'elle n'aurait jamais pu prévoir à l'avance avec certitude, car ces défauts ne permettent pas le calcul. Elle n'en a plus le contrôle. Elle lutte contre le matériel. Elle planifie, elle met en scène et elle dirige, mais en fin de compte, ce sont la chimie de la pellicule (mal)traitée et la lentille hors foyer qui ajoutent la touche magique - tout de leur gré. Soit, le résultat fonctionne parfaitement ; soit, l'image est ruinée. C'est un combat qui l'attire autant qu'il la dépite. Elle aime à concevoir des images dans ces limites, à essayer de produire les meilleurs photographies dans les circonstances restreintes. Par bonheur, elle adore les imperfections.


Flying Freelance Portrayer. Purveyor, chronicler and archivist of exquisite photographic peculiarities. Carmen De Vos is a slow photographer. She registers, portrays and invents odd stories. She shoots Polaroids to frame those mental escapades, which get so easily out of hand. She yearns for what she's afraid to lose: genuine human contact, the slowness of being and creating, the tangibility of materials. She uses, almost without exception, old Polaroid cameras, long expired film and self-made filters. Her tools and methods - such as film bleaching and deliberate film obstruction - are not precise and are not even geared towards a perfect representation. They often yield results like colourization, deformation or unsharpness - results she could never have predicted beforehand with any degree of certainty, because these flaws do not allow for calculation. She's not in control. She fights the material. She plans, stages and directs, but the decaying chemistry of the film and the out-of-focus lenses add their magic all by themselves. That leads to either pleasant surprises or ruined images. This battle attracts her as much as it frustrates her. She loves to create within these limitations, to try to produce the best possible image within the narrow circumstances. Luckily, she's a sucker for imperfections.