My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Sint-Lukas schildert de Madonna
Het verhaal van een bijzonder motief
- Hannibal Books
- by Niels Schalley & Sven Van Dorst
More Information
Publisher | Hannibal Books |
---|---|
ISBN | 9789082829075 |
Author(s) | Niels Schalley & Sven Van Dorst |
Publication date | August 2021 |
Edition | Paperback |
Dimensions | 210 x 148 mm |
Illustrations | NL col.ill. |
Pages | 56 |
Language(s) | Dutch (NL) ed. |
Description
Phoebus Focus I
Het triptiek Sint-Lukas schildert de Madonna (anonieme meester, ca. 1520-1530) kreeg dankzij de combinatie van kunsthistorisch en materiaaltechnisch onderzoek een stukje van zijn vergeten betekenis terug. Dit werk met een merkwaardig tafereel neemt de kijker mee naar de tijd waarin Antwerpen het economische en culturele centrum van de Lage Landen was. Na vijfhonderd jaar lag over de oude verflagen van Sint-Lukas een laag vergeelde vernis en een web van craquelures, waardoor het werk moeilijk leesbaar was. De restauratie en het materiaaltechnische onderzoek door Sven Van Dorst maakten dat het drieluik in zijn oude glorie kon worden hersteld. Dankzij de kunsthistorische studie van Niels Schalley kreeg het werk ook zijn betekenis terug.
In de reeks ‘Phoebus Focus’ gaan experts en wetenschappers in op topstukken uit de rijke collectie van kunststichting The Phoebus Foundation.
Niels Schalley (°1989) studeerde kunstwetenschappen en theologie aan de KU Leuven en J.W. Goethe Universität Frankfurt am Main. Binnen The Phoebus Foundation is hij projectcoördinator en leidde hij de coördinatie van de expo’s Voor God & Geld – Gouden tijd van de Zuidelijke Nederlanden en OER – De Wortels van Vlaanderen in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermerskloosterte Gent (2016-2017). Schalley specialiseert zich voornamelijk in het iconologisch onderzoek van de kunstgeschiedenis van de Lage Landen in de late middeleeuwen en de vroege renaissance.
Sven Van Dorst (°1990) werkte na zijn opleiding aan de Koninklijke Academie/Universiteit Antwerpen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, om zich vervolgens te vervolmaken aan het Hamilton Kerr Institute, University of Cambridge. Sinds 2016 leidt hij het restauratieatelier van The Phoebus Foundation. Het onderzoek van Van Dorst richt zich voornamelijk op de schildertechnieken en -methoden van de Vlaamse meesters uit de zestiende en zeventiende eeuw. Momenteel werkt hij onder meer aan het onderzoeksproject over het monumentale Dimpna-altaarstuk door Goossen Van der Weyden.