My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Zwart op Wit

De 'peintre-graveurs' van de Nederlandse Etsclub, 1885-1896
- Scriptum Art
- by Jaap Versteegh, Suzanne Veldink
More Information
Publisher | Scriptum Art |
---|---|
ISBN | 9789083450704 |
Author(s) | Jaap Versteegh, Suzanne Veldink |
Publication date | October 2024 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 288 x 246 mm |
Illustrations | 224 col. & bw ill. |
Pages | 160 |
Language(s) | Dutch (NL) ed. |
Description
De 'vergeten' kunst van het etsen opnieuw op de kaart zetten. Dat is het belangrijkste uitgangspunt bij de oprichting van de Nederlandsche Etsclub in 1885 door een groep jonge, ambitieuze kunstenaars onder leiding van Willem Witsen, Jan Veth en Antoon Derkinderen. Samen is men sterker was het idee en dus werden ook oudere kunstenaars als Jozef Israëls, Anton Mauve en Jacob Maris uit. En De Etsclub nodigt vrouwelijke kunstenaars als Thérese Schwartze, Barbara van Houten, Etha Fles, Wally Moes en Suze Robertson uit om deel te nemen en breekt zo -bewust of niet- een lans voor vrouwelijke grafici.
De Etsclub nam tussen 1885 en 1896 deel aan tentoonstellingen van hedendaagse kunst, maar organiseerde zelf ook tentoonstellingen in Amsterdam en DenHaag. Voor de internationale context werden daarvoor ook Engelse en Franse kunstenaars gevraagd: James Abbot McNeil Whistler, Francis Seymour Hadden, Charles François Daubigny, Theodoor Rousseau en Mary Cassatt. Daarnaast gaf De Etsclub jaarlijks een map uit met minstens 10 werken van kunstenaarsleden. Donateurs kregen jaarlijks zo'n portefeuille. In de tien jaar van haar bestaan werden 9 portefeuilles uitgeven met in totaal honderd werken van 28 verschillende kunstenaars
Jaap Versteegh gaat uitgebreid in op de opkomst van de etstechniek in de negentiende eeuw in internationale context. Vervolgens legt hij de focus op het ontstaan en verdere verloop van de Nederlandsche Etsclub. In een gedetailleerde geschiedenis laat hij de hoofdrolspelers veelal via citaten aan het woord.
Suzanne Veldink behandelt in haar bijdrage de vrouwelijke leden van De Etsclub. De grafici Wally Moes, Thérèse Schwartze, Barbara van Houten en Etha Fles hadden ieder hun eigen ontwikkeling en hun persoonlijke redenen om lid te worden. Daarnaast besteed zij uitgebreid aandacht Mary Cassatt.
Het boek besluit met een volledig geïllustreerde oeuvrecatalogus met alle prenten die door De Etsclub zijn uitgegeven, wat dit boek tot een onmisbaar naslagwerk maakt voor iedereen die geïnteresseerd is in Nederlandse grafiek.

Zwart op Wit