My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Léon Spilliaert en de Noordzee……
- Snoeck Publishers (BE)
- Expo: 27/1/2023 - 29/6/2023, Fondation Hermitage, Lausanne
- by Anne Adriaens-Pannier
More Information
Publisher | Snoeck Publishers (BE) |
---|---|
ISBN | 9789461617644 |
Author(s) | Anne Adriaens-Pannier |
Publication date | February 2023 |
Edition | Paperback with flaps |
Dimensions | 290 x 240 mm |
Pages | 192 |
Language(s) | Dutch (NL) ed. |
Exhibition | Fondation Hermitage, Lausanne |
Publisher | ISBN 9789461617774 (FR) |
Description
Léon Spilliaert (1881-1946) was een autodidact die werd gevormd door het contact met de literatuur van zijn tijd en die overtuigd was van zijn roeping als uitverkoren kunstenaar, waarin hij aan Nietzsche doet denken. Hij was de maker van een bijzonder origineel oeuvre geïnspireerd door metafysische vraagstellingen en de Vlaamse cultuur, en bijna uitsluitend op papier gemaakt. In een mix van grafische technieken zoals Oost-Indische inkt, potlood, zwart krijt, pastel, kleurpotloden en ook aquarel en gouache knoopte de Oostendenaar banden aan met het symbolisme en expressionisme van zijn tijd en leek hij in zijn meest radicale, uiterst vereenvoudigde landschappen de geometrische abstractie en het minimalisme aan te kondigen.
Anne Adriaens-Pannier is wereldwijd Spilliaertexpert en heeft al ontelbare publicaties op haar naam staan gewijd aan de Oostendse kunstenaar. Zij cureert ook de expo in Lausanne.
Autodidacte, formé au contact de la littérature de son temps et persuadé de son destin d'artiste élu, tel que le concevait Nietzsche, Léon Spilliaert (1881-1946) est l'auteur d'une oeuvre d'une profonde originalité, nourrie d'interrogations métaphysiques et de culture flamande, et réalisée presque exclusivement sur papier. Mélangeant les techniques graphiques comme l'encre de Chine, la mine de plomb, la craie noire, le pastel, les crayons de couleur, puis l'aquarelle et la gouache, l'Ostendais tisse des liens avec le symbolisme et l'expressionnisme contemporains, et semble annoncer, dans ses paysages les plus radicaux, simplifiés à l'extrême, l'abstraction géométrique et le minimalisme.