My Cart

loader
Loading...

The Cinquantenaire Tapestries

The Collection of the Royal Museums of Art and History


  • Snoeck Publishers (BE)
  • Expo:, Musée d'art et d'histoire Bruxelles
  • by Guy Delmarcel, Ingrid De Meûter, Werner Adriaenssens
Dit boek is de kritische catalogus van de Westerse wandtapijten, bewaard in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. De huidige verzameling bevat 163 weefsels, van het einde van de veertiende eeuw tot 1980. De meeste werden geweven in de Zuidelijke Nederlanden, maar ook in Frankrijk, Duitsland, Holland, Italië en Engeland. De verzameling behoort tot een van de belangrijkste in Europa.

Look inside
PDF
ISBN 9789461617729 | EN | HB
€60,00
available
Quantity
More Information
Publisher Snoeck Publishers (BE)
ISBN 9789461617729
Author(s) Guy Delmarcel, Ingrid De Meûter, Werner Adriaenssens
Publication date April 2023
Edition Hardback
Dimensions 280 x 240 mm
Illustrations 345 col. & bw ill.
Pages 432
Language(s) English ed.
Exhibition Musée d'art et d'histoire Bruxelles
Description
Dit boek is de kritische catalogus van de Westerse wandtapijten, bewaard in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. De huidige verzameling bevat 163 weefsels, van het einde van de veertiende eeuw tot 1980. De meeste werden geweven in de Zuidelijke Nederlanden, maar ook in Frankrijk, Duitsland, Holland, Italië en Engeland. De verzameling behoort tot een van de belangrijkste in Europa. Guy Delmarcel (°1944) is emeritus hoogleraar in de Kunstwetenschap aan de KU Leuven, en erelid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Van 1972 tot 1990 was hij conservator van het West-Europees textiel in de KMKG. Ingrid De Meûter (°1955) is specialist in de wandtapijtproductie in de Zuidelijke Nederlanden. Zij organiseerde in 1999 een bekroonde overzichtstentoonstelling te Oudenaarde en was van 2000 tot 2022 verantwoordelijk voor de textiel- en wandtapijtcollectie in de KMKG. Werner Adriaenssens (°1975) is doctor in de Archeologie en Kunstwetenschappen, sinds 1998 is hij verbonden aan de KMKG. waar hij conservator is voor de collecties 20ste eeuw. Sinds 2009 is hij hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel.

Ce livre est le catalogue de la collection des tapisseries occidentales des Musées royaux d''Art et d''Histoire de Bruxelles. La collection compte 163 tapisseries, datants de la fin du XIVe siècle. La plus part sont tissus en Hollande mais aussi en France, Allemagne, Italie et l''Angleterre. Cette collection est une des plus prestigieuses en Europe. La Tapisserie Flamande est unanimement reconnue comme un sommet de l''art universel et ses plus belles productions furent disséminées dans le monde entier. Ecrit par des experts de renommées internationales, Guy Delmarcel, (°1941, professeur à l''université de Louvain) et Ingrid De Meûter (°1955, responsable collection des tapisseries au MRAH de Bruxelles), ce livre est l''ouvrage de référence qui manquait aux spécialistes - conservateurs de musées, de galeries d''art et collectionneurs - tout en offrant au grand public une vision spectaculaire par le nombre (350 illustrations) et la qualité des reproductions d''ensembles ou de détails.

This book is the catalog of the collection of Western tapestries of the Royal Museums of Art and History of Brussels. The collection includes 163 tapestries, dating from the end of the 14th century. Most are fabrics in Holland but also in France, Germany, Italy and England. This collection is one of the most prestigious in Europe. The Flemish Tapestry is unanimously recognized as a summit of universal art and its finest productions were disseminated throughout the world. Written by internationally renowned experts, Guy Delmarcel, (°1941, professor at the University of Louvain) and Ingrid De Meûter (°1955, head of the tapestries collection at the MRAH in Brussels), this book is the reference work that lacked by specialists - curators of museums, art galleries and collectors - while offering the general public a spectacular vision by the number (350 illustrations) and the quality of the reproductions of sets or details.