My Cart

loader
Loading...

Mondo Cane - Belgian Pavilion of the 58 the Venice Biennale

Jos De Gruyter - Harald Thys


  • Fonds Mercator/ Mercatorfonds
  • 5 languages according to the authors. Expo: 8/5/2019 -24/11/2019, Venice Biennale
  • by Jos De Gruyter, Harald Thys, Anne-Claire Schmitz
MONDE CANE functioneert als een compilatie van artikelen die rapporteren over de verschillende feiten en gebeurtenissen die plaatsvinden in de wereld die ons omringt. Zonder ooit in een moralistische of cynische houding te vervallen, slaagt het kunstenaarsduo - met kunde, en niet gespeend van humor - erin om wat lijkt op een staat van angst en latentie in een griezelige en kritische werkelijkheid om te vormen die de status-quo overstijgt.

ISBN 9789462300033 | E/ F/ NL/ I/ G | PB
€35,00
available
Quantity
More Information
Publisher Fonds Mercator/ Mercatorfonds
ISBN 9789462300033
Author(s) Jos De Gruyter, Harald Thys, Anne-Claire Schmitz
Publication date April 2019
Edition Paperback
Dimensions 256 x 210 mm
Illustrations 160 col. & bw ill.
Pages 192
Language(s) E/ F/ NL/ It/ Germ ed.
Exhibition Venice Biennale
Description

De publicatie van MONDO CANE valt samen met de gelijknamige tentoonstelling van Jos de Gruyter en Harald Thys voor het Belgisch paviljoen van de 58e Biënnale van Venetië. MONDO CANE functioneert als een compilatie van artikelen die rapporteren over de verschillende feiten en gebeurtenissen die plaatsvinden in de wereld die ons omringt. Elk artikel bestaat uit een beschrijvende tekst en een of meerdere illustraties. Vanaf het begin, is het boek een internationale publicatie. De teksten verschijnen willekeurig in het Nederlands, Engels, Frans, Duits en Italiaans. De toon van de artikelen en tekeningen is informatief, niet-spectaculair en monotoon. De Gruyter en Thys hebben de gewoonte om ficties te destilleren uit een realiteit die soms te reëel is. Met plezier beweren ze aangetrokken te zijn door de psychose waarin de hedendaagse maatschappij zich bevindt, terwijl ze deze tegelijkertijd middels hun creaties verspreiden. Zonder ooit in een moralistische of cynische houding te vervallen, slaagt het kunstenaarsduo - met kunde, en niet gespeend van humor - erin om wat lijkt op een staat van angst en latentie in een griezelige en kritische werkelijkheid om te vormen die de status-quo overstijgt.


De kunstenaars Jos de Gruyter (1965) en Harald Thys (1966) wonen in Brussel en werken sinds eind jaren tachtig samen. Hun samenwerking komt tot uiting in een uitzonderlijke taal die zich binnen onze dichtgegroeide hedendaagse visuele cultuur onderscheidt door een verontrustende tonaliteit, aandrang en normaliteit. Het kunstenaarsduo creëert films, tekeningen, schilderijen, foto's en sculpturen waarin zowel archetypische als niet-autoritaire personages, objecten en ruimtes bestaan. De Gruyter en Thys hebben vele solotentoonstellingen gehad, waaronder 'Konkurs Eksperten' in Kunsthal Aarhus (2018); 'White Suprematism' bij Portikus Frankfurt en CAC Vilnius (2016); 'Im Reich der Sonnenfinsternis' MCA Chicago, 'Fine Arts' op MOMA PS1, 'Die schmutzigne Puppen von Pommern' The Power Station Dallas en 'Tram 3' CCA Wattis '(2015); 'Das Wunder des Lebens' in Kunsthalle Wien (2014) en 'Optimundus' in het M HKA Antwerpen (2013). De kunstenaars namen deel aan de Biënnale van Venetië (2013) en de Berlijn Biënnale (2008). In 2019 werden Jos de Gruyter en Harald Thys geselecteerd om België te vertegenwoordigen ter gelegenheid van de 58e Biënnale van Venetië met een solotentoonstelling met als titel MONDO CANE. De kunstenaars worden vertegenwoordigd door de galerijen dépendance, Brussel; Gavin Brown's Enterprise, New York en Isabella Bortolozzi, Berlijn.

Anne-Claire Schmitz (1981) is een curator in Brussel. Ze is de oprichter van La Loge, een non-profit ruimte gewijd aan hedendaagse kunst, architectuur en theorie, die ze leidde en programmeerde van 2012 tot 2019.


La publication MONDO CANE sort à l'occasion de l'exposition éponyme de Jos de Gruyter & Harald Thys pour le pavillon belge de la 58e Biennale Internationale d'Art de Venise. MONDO CANE se présente comme une compilation d'articles relatant des faits divers et évènements du monde qui nous entoure. Chaque article est constitué d'un texte descriptif et d'une ou plusieurs illustrations. L'édition est d'emblée internationale. Les textes apparaissent de manière aléatoire en allemand, anglais, français, italien, et néerlandais. Le ton des articles et des dessins est informatif, non-spectaculaire et systématique. Jos de Gruyter et Harald Thys ont l'habitude de distiller des fictions à partir d'une réalité parfois trop réelle. Ils se disent volontiers attirés par l'état de psychose de la société actuelle, tout en le redoutant et le ventilant à travers leurs créations. Sans jamais tomber dans le cynisme ou la morale, ils parviennent avec habilité, et non sans humour, à transformer ce qui s'apparente à de la peur ou à un état de latence en quelque chose de volontaire, critique et dépassant le statu quo.


Belgian Pavilion of the 58 the Venice Biennale. 8 May-24 November 2019 / Exhibition in spring 2020 at Centre for Fine Arts, Brussels. The publication MONDO CANE is being released to coincide with Jos de Gruyter and Harald Thys eponymous exhibition for the Belgian Pavilion of the 58th Venice Biennale. MONDO CANE works as a compilation of articles reporting various facts and events about the world that surrounds us. Each article comprises a descriptive text and one or more illustrations. The book is, from the outset, an international publication. The texts appear, at random, in Dutch, English, French, German and Italian. The tone adopted for the articles and drawings is informative, non-spectacular and monotonous. De Gruyter and Thys have a habit of distilling fictions from a reality that can sometimes be too real. They happily claim to be attracted to the state of psychosis in contemporary society, while at the same time dreading it and disseminating it through their creations. Without ever descending into cynicism or morality, the artist duo manages-with skill, and not without humour-in transforming what looks like fear or a state of latency into an uncanny and critical reality that goes beyond the status quo.