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Anne Teresa De Keersmaeker
Work/Travail/Arbeid-box (box 4 vol)
- Fonds Mercator/ Mercatorfonds
- Photography: Babette Mangolte & Anne Van Aerschot & Herman Sorgeloos, Wiels, Brussel. Will be on show in Paris, Tate London, MOMA N.Y.....
- by O.l.v. Elena Filipovic. Bijdragen van Bojana Cvejic, Douglas Crimp, Brian Dillon, Elena Filipovic & Catherine Wood.
More Information
Publisher | Fonds Mercator/ Mercatorfonds |
---|---|
ISBN | 9789462300880 |
Author(s) | O.l.v. Elena Filipovic. Bijdragen van Bojana Cvejic, Douglas Crimp, Brian Dillon, Elena Filipovic & Catherine Wood. |
Publication date | September 2015 |
Edition | 4 Pb vol. in box |
Dimensions | 243 x 150 mm |
Pages | 288 |
Language(s) | Eng. ed. |
Exhibition | Wiels, Brussel. Will be on show in Paris, Tate London, MOMA N.Y..... |
Description
What would it mean for choreography to perform as an exhibition? That is the question at the origin of Work/Travail/Arbeid, a newly commissioned project by Anne Teresa De Keersmaeker. In response, the legendary Belgian dancer-choreographer takes her stage piece Vortex Temporum, choreographed to the eponymous music of composer Gérard Grisey, and reimagines it for the radically different temporal, spatial, and perceptual conditions of an art space. Rather than simply bringing a dance performance into a different space, De Keersmaeker reimagines and recasts the choreography as a nine-week-long exhibition. The result is a project that transforms the very material and conditions that have long been essential to dance, in particular the rigorous structure and choreographic language for which De Keersmaeker is known, into an entirely new exhibition form. It also reveals, in a way that perhaps no other dance piece by the choreographer could, the complex conceptual, technical, and physical labor-in sum, the work-that is the backbone of her entire oeuvre.
This multi-volume boxed catalogue is conceived in parts so that it may accompany the exhibition while it is on and fully document it over its duration. A first set of volumes introduces Work/Travail/Arbeid and traces the preparations for it as well as its connection to Vortex Temporum. Following the exhibition, a second set of volumes documents and reflects on its unfolding. The catalogue includes a re-edition of De Keersmaeker's original Vortex Temporum program book, photographic documentation by Babette Mangolte and Anne Van Aerschot, drawings by De Keersmaeker, and newly commissioned essays by Douglas Crimp, Bojana Cvejic´, Brian Dillon, Elena Filipovic, and Catherine Wood.
Un catalogue documentant le projet, composé de 4 carnets individuels, sera réalisé par WIELS, Rosas et le Fonds Mercator, qui se chargera en outre de sa distribution. La première partie introduit Work/Travail/Arbeid et documente la préparation du projet. Il comprendra également une reproduction du catalogue Vortex Temporum original, une documentation photographique par Babette Mangolte et Anne Van Aerschot, de nouveaux essais de Douglas Crimp, Bojana Cvejic, Brian Dillon, Elena Filipovic en Catherine Wood, ainsi qu'un dessin réalisé par Anne Teresa De Keersmaeker. La commissaire Elena Filipovic en sera le rédacteur, et le graphisme sera pris en charge par le bureau bruxellois Casier/Fieuws.
Que se passerait-il si la chorégraphie s'exposait? Telle est la question à l'origine de Work/Travail/Arbeid, un nouveau projet conçu par Anne Teresa De Keersmaeker.
En réponse, la légendaire danseuse-chorégraphe belge revisite son spectacle Vortex Temporum, créé sur la musique éponyme du compositeur Gérard Grisey, qu'elle repense en fonction des conditions temporelles, spatiales et perceptuelles d'un espace artistique. Elle ne se contente pas d'adapter un spectacle de danse à un espace différent: elle réimagine sa chorégraphie sous la forme d'une exposition de neuf semaines. Il en résulte un projet qui transforme le matériau et les conditions mêmes, longtemps essentiels à la danse, en particulier la structure rigoureuse et le langage chorégraphique qui ont rendu De Keersmaeker célèbre, en une forme d'exposition entièrement nouvelle.
Un projet qui révèle, comme aucun autre spectacle de danse ne pourrait sans doute le faire, les efforts conceptuels, techniques et physiques complexes - bref, le travail - qui sont le moteur de son œuvre tout entière.
Anne Teresa De Keersmaeker