My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Francis Picabia
Catalogue Raisonné. Volume II (1915-1927)
- Fonds Mercator/ Mercatorfonds
- by William A. Camfield, Beverley Calté, Candace Clements, Arnauld Pierre, Aurélie Verdier, Pierre Calté
Click here
More Information
Publisher | Fonds Mercator/ Mercatorfonds |
---|---|
ISBN | 9789462301436 |
Author(s) | William A. Camfield, Beverley Calté, Candace Clements, Arnauld Pierre, Aurélie Verdier, Pierre Calté |
Publication date | September 2016 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 295 x 250 mm |
Illustrations | 625 col. & bw ill. |
Pages | 496 |
Rights | Benelux only |
Language(s) | Eng./Fr. ed. |
Publisher | ISBN 9789462301399 (Notre..) ISBN 9789462301443 (Album) |
Description
Dit tweede deel van een grootschalige beredeneerde catalogus bestrijkt de werken die Francis Picabia (1879-1953) voortbracht van 1915 tot het midden van 1927. Het boek begint in de periode waarin de kunstenaar volop zijn op machines geïnspireerde esthetiek ontwikkelde en belicht vervolgens zijn centrale rol in de ontwikkeling van het Parijse dadaïsme - zijn steeds provocerender mecanomorfe composities behoren tot de belangrijkste verwezenlijkingen van deze dwarse kunstbeweging. Het deel besluit met een overzicht van de werken uit het midden van de jaren 1920, onder meer zijn spraakmakende collages en de flamboyante figuratieve composities die als de “Monsters” bekendstaan.
Deze beredeneerde catalogus brengt een grondige analyse van Picabia's oeuvre door befaamde deskundigen. Bij de reproductie van elk werk hoort gedetailleerde informatie, terwijl het geheel wordt aangevuld met een chronologie en een exhaustieve lijst van de aan deze kunstenaar gewijd tentoonstellingen en publicaties.
Ce deuxième volume d'un vaste projet de catalogue raisonné est consacré aux oeuvres produites par Francis Picabia (1879-1953) de 1915 au milieu de l'année 1927. À cette époque, l'artiste, en pleine élaboration de son esthétique machiniste, joue un rôle central dans le développement du mouvement Dada à Paris. De plus en plus provocantes, les compositions mécanomorphes qu'il imagine alors sont au nombre des réalisations majeures de ce mouvement synonyme d'irrévérence. Le volume s'achève par le panorama des créations du milieu des années 1920 avec des collages mémorables et la série des « monstres », que l'artiste décline en flamboyantes compositions figuratives.
Ce catalogue raisonné propose une analyse poussée du travail de Picabia par des spécialistes reconnus, la reproduction de chaque oeuvre accompagnée d'informations détaillées, une chronologie ainsi qu'une liste exhaustive des expositions et publications consacrées à l'artiste.
The second of an important multi-volume catalogue project, this publication features work by Francis Picabia (1879-1953) that dates from 1915 into mid-1927. Beginning with Picabia's elaboration of a personal machinist aesthetic, the book continues by looking at the artist's central role in the formulation of the Paris Dada movement. That irreverent movement included Picabia's increasingly provocative mechanomorphic compositions, complemented by his unorthodox writings and graphic designs as well as socially powerful performances. The volume finishes with a look at Picabia's creations of the mid-1920s, which included memorable collages and flamboyant figurative compositions known as the "monsters."
This catalogue raisonné offers scholarly readings of his work by major authors; illustrations of each work accompanied by informative details, a chronology, and comprehensive list of exhibitions and publications.
Francis Picabia