My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Het monastieke optreden - Het mystieke contract - De extatische opname.
Jan Fabre in de Sint-Augustinuskerk van Antwerpen
- Fonds Mercator/ Mercatorfonds
- by Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Paul Huvenne, Jenske Van der Akkerveken, Joost Vander Auwera & Els Wuyts
Click here
More Information
Publisher | Fonds Mercator/ Mercatorfonds |
---|---|
ISBN | 9789462302426 |
Author(s) | Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Paul Huvenne, Jenske Van der Akkerveken, Joost Vander Auwera & Els Wuyts |
Publication date | June 2018 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 240 x 170 mm |
Illustrations | 75 col. & bw ill. |
Pages | 124 |
Language(s) | Dutch (NL) ed. |
Publisher | ISBN 9789462302433 (E) |
Description
In het kader van het stadsfestival Antwerpen Barok 2018 ontving kunstenaar Jan Fabre het eervolle aanzoek om drie nieuwe altaarstukken te ontwerpen voor de Antwerpse Sint-Augustinuskerk, tegenwoordig het ontmoetings- en muziekcentrum AMUZ. Fabre plaatst zich hiermee in de roemruchte traditie van Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Antoon van Dyck. Zij kregen in 1628 dezelfde vraag.
Mercatorfonds brengt in een rijk geïllustreerd boek het ontstaan, de geschiedenis en de rijkdom van deze kunstwerken in al zijn finesses tot leven. Fabres drieluik Het monastieke optreden, Het mystieke contract en De extatische opname verbluft de toeschouwer. De speciaal geconcipieerde kunstwerken vormen een apotheose van kernelementen uit zijn oeuvre, waaronder het lam, het vuur, de vrouw, spiritualiteit en Fabres liefde voor Antwerpen, verbeeld in het motief van de diamant.
In deze publicatie zoomen Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Jenke Van den Akkerveken en Els Wuyts in op de iconografie en betekenis van elk afzonderlijk altaarstuk. We volgen opbouw en metamorfose van de mozaïeken, vanuit Fabres voorbereidende collagetekeningen. Een overkoepelende tekst van Paul Huvenne maakt de totaalvergelijking tussen Fabres hedendaagse interpretaties en de barokke originelen, met aandacht voor de bijzondere geschiedenis van de Sint-Augustinuskerk. Joost Vander Auwera ontdekt verrassende parallellen tussen Fabre, Jordaens en Van Dyck.
Dans le cadre du festival Anvers Baroque 2018, l'artiste Jan Fabre a eu l'honneur d'être invité à créer trois nouveaux retables pour l'église Saint-Augustin, actuellement centre de rencontres et de musique AMUZ. Il s'inscrit ainsi dans l'illustre tradition de Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens et Antoon van Dyck, auxquels la même demande a été adressée en 1628. Dans un livre superbement illustré, le Fonds Mercator évoque la création, l'histoire et la richesse de ces oeuvres d'art dans toute leur subtilité. Le spectateur est bluffé par le triptyque de Fabre Het monastieke optreden (La performance monastique), Het mystieke contract (Le contrat mystique) et De extatische opname (L'enregistrement extatique). Ces oeuvres spécialement conçues pour l'événement résument en apothéose les éléments clés de son oeuvre, dont l'agneau, le feu, la femme, la spiritualité et l'amour de Fabre pour Anvers, exprimé par le motif du diamant. Dans ce luxueux ouvrage, Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Jenke Van den Akkerveken et Els Wuyts se concentrent sur l'iconographie et la signification de chaque retable. Nous suivons l'élaboration et la métamorphose des mosaïques, à partir des dessins collages préparatoires de Fabre. Un texte global de Paul Huvenne compare les interprétations contemporaines de Fabre avec les originaux baroques, compte tenu de l'histoire particulière de l'église Saint-Augustin. Joost Vander Auwera découvre d'intéressants parallèles entre Fabre, Jordaens et Van Dyck.
Het monastieke optreden - Het mystieke contract - De extatische opname.