Dear Customer, we will be closed for the holidays from December 25th until January 2nd. Make sure to place your orders before December 18th!

My Cart

loader
Loading...

Schilderen met een lens

Fotografie van Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier


  • Waanders Uitgevers
  • Expo: 22/6/2023 - 24/9/2023, Museum JAN, Amstelveen
Deze publicatie gaat in op het rijke en diverse oeuvre dat Van Hovell in een tijdsbestek van 25 jaar heeft opgebouwd. Al schilderend met de lens van een analoge Hasselblad camera creeert zij fotografische beelden die het heden als vanzelfsprekend transformeren naar het verleden. Een voorbeeld hiervan zijn haar tijdloze stadsgezichten en de verstilde interieurs van stadspaleizen en buitenplaatsen, zoals de zaal van Landgoed Fraeylemaborg te Slochteren.

ISBN 9789462624825 | NL | PB
€24,95
available
Quantity
More Information
Publisher Waanders Uitgevers
ISBN 9789462624825
Publication date June 2023
Edition Paperback
Dimensions 280 x 230 mm
Illustrations 70 col.ill.
Pages 96
Language(s) Dutch (NL) ed.
Exhibition Museum JAN, Amstelveen
Description

Hoewel de afgelopen jaren al verschillende publicaties aan de poëtische fotografie
van Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier zijn gewijd, ontbreekt tot nu toe een
overzichtswerk waarin haar uiteenlopende fotoprojecten de revue passeren.

Deze publicatie gaat in op het rijke en diverse oeuvre dat Van Hovell in een tijdsbestek van 25 jaar heeft opgebouwd. Al schilderend met de lens van een analoge Hasselblad camera creeert zij fotografische beelden die het heden als vanzelfsprekend transformeren naar het verleden. Een voorbeeld hiervan zijn haar tijdloze stadsgezichten en de verstilde interieurs van stadspaleizen en buitenplaatsen, zoals de zaal van Landgoed Fraeylemaborg te Slochteren.

Ook in haar stillevens en de reeks At The Window roept Van Hovell een sfeer op die de kijker historische rillingen bezorgt. In haar portretfotografie en serie The White Blouse weet zij elke keer weer de ziel van de geportretteerde te raken. Deze publicatie, met een inleidend essay van Titus M. Eliens, geeft een beeld van de bijzondere positie die Marie-Jeanne van Hovell tot Westerflier binnen de contemporaine Nederlandse fotografie inneemt.