My Cart

loader
Loading...

De schilders van het Panorama van Scheveningen


  • Scriptum Art
  • by Suzanne Veldink & Laura Prins (redactie), contributions Titia van Lier, Evelien de Visser en Boudewien Gosling
In 1880 kreeg Hendrik Willem Mesdag de opdracht van zijn leven: het maken van een panoramaschilderij met als onderwerp de Scheveningse kust. Vandaag de dag is dit het oudste panoramaschilderij dat op zijn oorspronkelijke locatie te bezoeken is. De schilders van het Panorama van Scheveningen kan worden opgevat als de biografie van dit kunstwerk. Voor het eerst wordt het verhaal van de totstandkoming verteld, inclusief de turbulente geschiedenis en de rol van het museum in het Nederlandse culturele landschap.

ISBN 9789463190824 | NL | HB
€29,95
available
Quantity
More Information
Publisher Scriptum Art
ISBN 9789463190824
Author(s) Suzanne Veldink & Laura Prins (redactie), contributions Titia van Lier, Evelien de Visser en Boudewien Gosling
Publication date April 2021
Edition Hardback
Dimensions 285 x 235 mm
Illustrations 122 col. & bw ill.
Pages 192
Language(s) Dutch (NL) ed.
extra information 122 ills + 3 ills op 2 uitklappagina's
Description

In 1880 kreeg Hendrik Willem Mesdag de opdracht van zijn leven: het maken van een panoramaschilderij met als onderwerp de Scheveningse kust. Vandaag de dag is dit het oudste panoramaschilderij dat op zijn oorspronkelijke locatie te bezoeken is. Jaarlijks stappen zo’n 140.000 mensen in Museum Panorama Mesdag de negentiende eeuw binnen. De schilders van het Panorama van Scheveningen kan worden opgevat als de biografie van dit kunstwerk. Voor het eerst wordt het verhaal van de totstandkoming van het Panorama – van commissie tot opening – verteld, inclusief de turbulente geschiedenis van het kunstwerk en de rol van het museum in het Nederlandse culturele landschap. Daarnaast is deze rijk geïllustreerde publicatie óók een eerbetoon aan een immens samenwerkingsverband. Aan elk van de vier kunstenaars met wie Mesdag aan deze opdracht werkte – Sientje Mesdag-van Houten, George Hendrik Breitner, Bernard Blommers en Théophile de Bock – wordt een apart hoofdstuk gewijd. Niet eerder zijn deze kunstenaars zo uitgebreid in relatie tot Mesdag bestudeerd: waar bestonden hun bijdragen uit, wat betekende het om samen te werken met een ‘waar mastodonte’, zoals Vincent van Gogh in 1883 de grote meester Mesdag typeerde, en heeft het werken aan het Panorama hun verdere carrières beïnvloed ?