My Cart

loader
Loading...

Anselm Kiefer

Sag Mir Wo die Blumen Sind


  • Tijdsbeeld Uitgeverij/ Editeur
  • Expo: 7/3/2025 - 9/6/2025, Van Gogh Museum, Amsterdam & Stedelijk Museum, Amsterdam
  • by Door Simon Schama , Antje von Graevenitz , Anselm Kiefer
Kiefer, geboren in maart 1945, is een van de eerste Duitse kunstenaars die eind jaren zestig taboes rondom het Duitse oorlogsverleden doorbrak. Het landschap en de beladen architectuur uit het verwoeste Duitsland van zijn jeugd lopen vanaf het begin als een rode draad door zijn werk. Door de jaren heen breidt zijn thematiek zich uit met verwijzingen naar literatuur en poëzie, religie en mythologie, wetenschap en mystiek.

ISBN 9789490880491 | NL | HB
€34,95
not yet published
Quantity
More Information
Publisher Tijdsbeeld Uitgeverij/ Editeur
ISBN 9789490880491
Author(s) Door Simon Schama , Antje von Graevenitz , Anselm Kiefer
Publication date March 2025
Edition Hardback
Dimensions 225 x 280 mm
Pages 216
Language(s) Dutch (NL) ed.
Exhibition Van Gogh Museum, Amsterdam & Stedelijk Museum, Amsterdam
Publisher Tijdsbeeld Uitgeverij i.s.m. het Van Gogh Museum en Stedelijk Museum
Description

Voor het eerst in de geschiedenis bundelen het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam hun krachten voor een bijzondere tentoonstelling over Anselm Kiefer, een van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd. De blijvende invloed van Vincent van Gogh op Kiefer en Kiefers langdurige band met Nederland, in het bijzonder met het Stedelijk Museum zijn uitgangspunten voor de tentoonstelling en de catalogus.

Kiefer, geboren in maart 1945, is een van de eerste Duitse kunstenaars die eind jaren zestig taboes rondom het Duitse oorlogsverleden doorbrak. Het landschap en de beladen architectuur uit het verwoeste Duitsland van zijn jeugd lopen vanaf het begin als een rode draad door zijn werk. Door de jaren heen breidt zijn thematiek zich uit met verwijzingen naar literatuur en poëzie, religie en mythologie, wetenschap en mystiek.
Terwijl zijn monumentale en indringende kunstwerken in Duitsland met veel kritiek werden ontvangen, werd zijn werk in Nederland als eerste op waarde geschat door verzamelaars en musea zoals het Stedelijk Museum Amsterdam. Pas later kreeg Kiefer ook in Duitsland waardering, omdat hij blootlegde wat onbesproken bleef.

Speciaal voor deze tentoonstelling ontwierp Kiefer een indrukwekkend 24 meter lang fries dat zich uitstrekt over alle vier de wanden van de monumentale lichthal van het Stedelijk. Het imposante werk, tevens de naamgever van de tentoonstelling, is gebaseerd op het anti-oorlogslied van Pete Seeger, beroemd gemaakt door de Duitse versie van Marlène Dietrich. Het legt een diepgaande verbinding met thema's als de waanzin van oorlog, het menselijke lot, ons aardse bestaan en de schoonheid van kunst. In het boek wordt dit werk getoond op een dubbele uitslaander.




.


. De gerenommeerde Britse historicus Simon Schama schrijft het hoofdessay, waarin hij Kiefers ongeëvenaarde belang in de kunstgeschiedenis bepleit. Schama reisde speciaal hiervoor naar de studio van Kiefer in Croissy voor een uitgebreid gesprek met de kunstenaar.
. Kunsthistorica Antje von Graevenitz gaat onder meer in op de vraag hoe het werk van Kiefer in Nederland werd ontvangen.
. Anselm Kiefer zelf vertelt in de catalogus waar zijn fascinatie voor het werk van Vincent van Gogh vandaan komt.
. Onderzoeker bij het Stedelijk Tamara Klopper voegt hieraan een overzicht toe van de belangrijkste momenten in Kiefers leven en carrière.

Anselm Kiefer

Anselm Kiefer

€34.95