My Cart

loader
Loading...

Posture 54: A glimpse is all I need

Birde Vanheerswynghels


  • Posture Editions
  • by Texts: Dagmar Dirkx
  • 9789491262593 | EN-NL | HB
Birde verwierf vooral bekendheid met haar monumentale houtskooltekeningen van semi-imaginaire, weelderige plantenwerelden. Daarin richtte ze zich op de historische context van de botanische tuinen. Sinds 2020 werkt ze aan een reeks beelden die ontstaan vanuit een urgent gevoel om iets te zeggen over de wereld en de tijd waarin we leven, een reeks portretten van personen die het beeld van androgyne schoonheid nastreven.

Look inside
PDF
€38,00
available
Quantity
More Information
Publisher Posture Editions
ISBN 9789491262593
Author(s) Texts: Dagmar Dirkx
Publication date December 2023
Edition Hardback
Dimensions 297 x 210 mm
Pages 144
Language(s) Eng/ NL ed.
Description
Birde Vanheerswynghels (° 1986) studeerde vrije grafiek aan LUCA School Of Arts Gent en was laureaat van het HISK in 2014. Birdes werk bevindt zich in de collectie van de Vlaamse Gemeenschap, zowel in het S.M.A.K. als in het M HKA, en ook in privécollecties in België, Nederland, Duitsland, de VS en Zuid-Afrika. Birde verwierf vooral bekendheid met haar monumentale houtskooltekeningen van semi-imaginaire, weelderige plantenwerelden. Daarin richtte ze zich op de historische context van de botanische tuinen. In haar werk worden bomen, planten, dieren en waterpartijen deel van asymmetrische composities, een universum bestaande uit ellipsen en constructievormen en kleuren. Ze baseert zich op historische documentatie en verhalen van Europese ''ontdekkingsreizigers'', maar maakt ook de link naar Google Earth en gaat zelf virtueel op reis om op basis van haar visueel geheugen en verbeelding nieuwe, fictieve beelden te creëren. Sinds 2020 werkt ze aan een reeks beelden die ontstaan vanuit een urgent gevoel om iets te zeggen over de wereld en de tijd waarin we leven, een reeks portretten van personen die het beeld van androgyne schoonheid nastreven. Deze ommekeer houdt verband met Birdes ontmoetingen binnen de queer community, een gemeenschap die haar na aan het hart ligt en waarin relaties vaak verstrengelen tot familiebanden. In plaats van mensen te vervoeren naar een andere wereld, wil ze in de wereld staan en iets zeggen over (haar) wereld en de tijd waarin we leven. Birde kiest ervoor om de portretten te schilderen met olieverf op linnen, waarmee ze vasthoudt aan een eeuwenoude traditie die de materialiteit en het vermogen van de schilderkunst verkent om beelden te creëren die verder gaan dan tijd en ruimte. De personages in de werken zijn geen portretten in die zin dat ze naar het leven zijn gemaakt. De motieven in haar schilderijen kunnen gebaseerd zijn op foto''s, een kleur, een beweging of een gebaar. Rustende, observerende, af en toe dansende lichamen zijn terugkerende onderwerpen. Personages komen soms terug in meerdere scènes en voeren intieme gesprekken met andere figuren. Hiermee zoekt Birde wederom naar een fictieve, visuele realiteit en probeert te komen tot een universeel beeld.

Birde Vanheerswynghels (b. 1986) studied printmaking & drawing at LUCA School Of Arts Ghent and was laureate of the HISK in 2014. Birde''s work is in the collection of the Flemish Community, both at S.M.A.K. and M HKA, as well as in private collections in Belgium, the Nether­lands, Germany, the US and South Africa. Birde gained particular fame for her monumental charcoal drawings of semi-imaginary, lush plant worlds. In these, she focused on the historical context of botanical gardens. In her work, trees, plants, animals and water features become part of asymmetrical compositions, a universe consisting of ellipses and construction shapes and colours. She draws on historical documentation and stories of European ''explorers'', but also makes the link to Google Earth and virtually travels herself to create new, fictional images based on her visual memory and imagination. Since 2020, she has been working on a series of images that arise from an urgent sense of saying something about the world and the times we live in, a series of portraits of individuals pursuing the image of androgynous beauty. This reversal relates to Birdes encounters within the queer community, a community close to her heart in which relation­ships often intertwine into family ties. Instead of transporting people to another world, she wants to stand in the world and say something about (her) world and the times we live in. Birde chooses to paint the portraits with oil on linen, thus adhering to an age-old tradition that explores the materiality and ability of painting to create images beyond time and space. The characters in the works are not portraits in the sense that they are made after life. The motifs in her paintings may be based on photographs, a col­our, a movement or a gesture. Resting, observing, occasionally dancing bodies are recurring subjects. Characters sometimes recur in multiple scenes and have intimate conversations with other figures. With this, Birde once again seeks a fictional, visual reality and tries to arrive at a universal image.