My Cart
Your cart is empty
Looks like you haven't made your choice yet.
- Subtotal
Jan Vanriet
Ex Voto
- Galerie De Zwarte Panter
- Expo: 28/04/2018 - 24/06/2018, Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen
- by Eric Rinckhout en Jan Vanriet. Photography: Dominique Provost. Design: Thomas Soete. Printed by Die Keure
Click here
More Information
Publisher | Galerie De Zwarte Panter |
---|---|
ISBN | 9789491349065 |
Author(s) | Eric Rinckhout en Jan Vanriet. Photography: Dominique Provost. Design: Thomas Soete. Printed by Die Keure |
Publication date | March 2018 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 260 x 159 mm |
Pages | 146 |
Language(s) | Dutch (NL) ed. |
Exhibition | Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen |
Description
Met EX VOTO schildert Jan Vanriet een biografie in verf, een zelfportret in beelden. Voor deze reeks schilderijen boort hij een ruim picturaal reservoir met persoonlijke ijkpunten aan: hij zet in de verf wat hem heeft geraakt, gebeurtenissen die hem hebben gevormd als mens en kunstenaar - als we daar al een onderscheid in kunnen maken.
Jan Vanriet is een volbloed schilder maar hij maakt er geen geheim van dat zijn wortels in de literatuur zitten. Herinneringen waaien aan, Vanriet brengt ze in beeld. Hij toont stukken van een leven, een legpuzzel 'waarin alles met van alles verbonden is' ( Cees Nooteboom, Rode regen). EX VOTO is veel: het is een samenspel van zelfportretten, echo's van vroegere schilderijen, bescheiden monumenten voor ruimhartige, inspirerende mannen en vrouwen - in de kunst en daarbuiten -, de schoonheid van alledag, de onbaatzuchtige hoffelijkheid van passanten, de choreografie van het bestaan, de vreugde van het kijken, 'il teatro della vita'… Niet in de laatste plaats is EX VOTO een ode aan het schilderen en aan de kracht van de schilderkunst.
The work of Dr. Hugo Heyrman is a continuous adventure into the power of painting and the resonance of the image. He questions the origins of perception and the way images shape our reality.
Dr. Hugo paints shapes of time, images with a build-in attention for the factor time, the fourth dimension in art. Evoking a transparent dimension to time, he painterly reveals new thought patterns of time-experience - folds in time, rhythms of duration and the mobility of change.
Transparency of Time reveals a triple temporality: a flow of life, a timeless now and an endless duration. With his work he shows the viewer that what we see is always more than what we see.