My Cart

loader
Loading...

Frans Van Praet

De Jaarringen / The Year Rings


  • Ludion
  • by Willem Elias & Johan Valcke
Designer, kunstenaar en architect Frans Van Praet (1937) is vooral bekend om de interieurinrichting van het Belgisch Paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sevilla (1992) en zijn iconische Sevillazitje. Dit lijvige boek, waarmee Van Praet zijn tachtigste verjaardag viert, bewijst nochtans dat zijn oeuvre heel wat rijker en verscheidener is dan wat het grote publiek van hem kent.

ISBN 9789491819780 | E/ NL | HB
€49,90
available
Quantity
More Information
Publisher Ludion
ISBN 9789491819780
Author(s) Willem Elias & Johan Valcke
Publication date November 2018
Edition Hardback
Dimensions 295 x 235 mm
Illustrations throughout col.ill.
Pages 512
Language(s) Eng./ NL ed.
extra information Expo: Fall 2018
Description

Designer, kunstenaar en architect Frans Van Praet (1937) is vooral bekend om de interieurinrichting van het Belgisch Paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sevilla (1992) en zijn iconische Sevillazitje. Dit lijvige boek, waarmee Van Praet zijn tachtigste verjaardag viert, bewijst nochtans dat zijn oeuvre heel wat rijker en verscheidener is dan wat het grote publiek van hem kent.

Frans Van Praet werd geboren in 1937 in Sint-Amands aan de Schelde. Als jonge man vertoeft hij in het kunstenaarsmilieu rond Galerie De Zwarte Panter. Het is in deze context dat men zijn beeldend werk moet plaatsen: een Vlaams surrealisme, dat al woordspelend knipoogt met beelden. In zijn realisaties komt een boeiende ambiguiteit naar voren: verhalende exuberantie gaat hand in hand met de minder-is-meer-soberheid van het minimalisme. Deze beperking waarin men de meester herkent, is de hoofdlijn die Van Praet volgt wanneer hij gebruiksvoorwerpen ontwerpt. Zo mogelijk bepaalt hij ook graag mee de ruimte waarin de objecten zullen functioneren. Zijn creaties vormen een synthese van het ongewoon utilitaire en het potentieel van het materiaal. Hout is zijn lievelingsmateriaal. Bij doorgezaagd, eeuwenoud hout ziet men de jaarringen - de geschiedenis van het groeiproces. Het Designmuseum Gent zal eind deze lente een tentoonstelling wijden aan Van Praet.

Het Designmuseum Gent zal eind deze herfst een tentoonstelling wijden aan Van Praet.


Quatre-vingts ans sous le signe du design, de l'art et de l'architecture
Le designer, artiste et architecte Frans Van Praet (°1937) est surtout connu pour l'aménagement intérieur du Pavillon belge à l'Exposition universelle de Séville (1992) et son siège iconique, également appelé Séville. Ce gros ouvrage, qui célèbre les quatre-vingts ans de Van Praet, prouve cependant que son oeuvre est plus riche et variée que le grand public ne s'en doute. Frans Van Praet est né en 1937 à Saint-Amand sur l'Escaut. Jeune homme, il évolue dans le milieu artistique autour de la Galerie De Zwarte Panter. C'est dans ce contexte qu'il faut situer son oeuvre visuelle: un surréalisme flamand, qui multiplie les jeux de mots et les clins d'oeil en images. Ses réalisations révèlent une ambiguïté fascinante: l'exubérance narrative y va de pair avec la sobriété minimaliste du moins est plus. Cette restriction à laquelle on reconnaît le maître est la ligne directrice suivie par Van Praet dans la conception d'objets utilitaires. Chaque fois que possible, il intervient aussi dans la détermination de l'espace où les objets fonctionneront. Ses créations constituent une synthèse de l'utilitaire insolite et du potentiel de la matière. Le bois est son matériau de prédilection. Parce que le bois scié affiche, avec ses cernes de croissance, l'histoire de son évolution.


The designer, artist and architect Frans Van Praet (1937) is best known for the interior of the Belgian Pavilion at Seville Expo '92 and for his iconic 'Sevilla' chair. All the same, this substantial book, with which Van Praet marks his eightieth birthday, demonstrates that his work is richer and more varied than the public at large realizes. Frans Van Praet was born in 1937 in Sint-Amands on the river Scheldt and was associated as a young man with the artistic circle around the gallery De Zwarte Panter. It is in this context that his visual work ought to be situated: a Flemish surrealism that plays at once with words and images. His oeuvre evokes a fascinating ambiguity: narrative exuberance goes hand in hand with the less-is-more austerity of minimalism. These self-imposed limits, in which we recognize the true master, have been Van Praet's guiding principle for the design of everyday items. Where possible, he also likes to help shape the space in which these objects will function. His creations form a synthesis of the quirkily utilitarian and the potential of the material. Wood is his favourite medium: when centuries-old wood is sawn, its growth rings are revealed, the history of its growth process.