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Francis Picabia
Catalogue Raisonné Vol. III (1927-1939)
- Fonds Mercator/ Mercatorfonds
- by William A. Camfield, Candace Clements, Arnaud Pierre, Beverly Calté
More Information
Publisher | Fonds Mercator/ Mercatorfonds |
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ISBN | 9789462302488 |
Author(s) | William A. Camfield, Candace Clements, Arnaud Pierre, Beverly Calté |
Publication date | April 2019 |
Edition | Hardback |
Dimensions | 290 x 250 mm |
Illustrations | 525 col. & bw ill. |
Pages | 424 |
Language(s) | Eng./Fr. ed. |
Description
This third in a planned four-volume catalogue raisonné of works by the French avant-garde artist Francis Picabia (1879-1953) includes paintings and selected drawings dating from mid-1927 through 1939. Innovative collage-paintings and flamboyant figural compositions known as "monsters" that dominated Picabia's output in the mid-1920s gave way, during 1927, to new artistic directions. The most important of these was an exploration of the concept of transparency in many forms, first through the addition of new elements to his own pre-existing works, then through the elaboration of tangled compositions, the so-called "transparencies," superimposing outlined figures, animals, plants, and other motifs of various origins. Picabia's characteristic refusal of consistency of style endured, however, and his production during the period also encompassed imposing representational compositions with firmly contoured and solidly colored forms, thickly painted topographical landscapes, curvilinear abstractions, and, toward the end, photo-based figural paintings foreshadowing his notorious painted nudes of the early 1940s.
Beverley Calté is an independent scholar and current president of the Comité Picabia. William A. Camfield is professor emeritus of art history, Rice University. Candace Clements is an independent art historian. Arnauld Pierre is professor of art history, Université Paris-Sorbonne.
Ce volume - le troisième sur les quatre que comptera le catalogue raisonné des oeuvres de l'artiste français d'avant-garde Francis Picabia (1879-1953) - comprend des tableaux et des dessins choisis datant de 1927 à 1939. Les collages innovants et les compositions figuratives flamboyantes connues sous le nom de "monstres", qui dominaient la production de Picabia au milieu des années 1920, ont cédé la place, dans le courant de 1927, à de nouvelles orientations artistiques. La plus importante était une exploration du concept de transparence sous différentes formes, d'abord par l'addition de nouveaux éléments à ses propres oeuvres préexistantes, puis par l'élaboration de compositions complexes, les "transparences", en superposant des dessins de figures, d'animaux, de plantes et d'autres motifs de diverses origines. Mais le refus de toute cohérence stylistique propre à Picabia ne se démentit pas pour autant et, durant cette période, sa production engloba aussi d'imposantes compositions représentationnelles avec des formes fermement profilées et des aplats de couleurs, des paysages topographiques à la touche épaisse, des abstractions curvilinéaires et, vers la fin, des tableaux figuratifs à base de photos, annonciateurs de ses célèbres nus du début des années 1940. Troisième tome d'un catalogue raisonné en quatre volumes, réunissant des tableaux et des dessins choisis de l'artiste français d'avant-garde, cet ouvrage présente ses nombreuses "transparences".
Beverley Calté est une chercheuse indépendante, actuelle présidente du Comité Picabia. William A. Camfield est professeur émérite d'histoire de l'art, Rice University. Candace Clements est une historienne de l'art indépendante. Arnauld Pierre est professeur d'histoire de l'art, Université Paris-Sorbonne.